4 12
2013

“Corporate Grassroots” met Edward Grefe

Geplaatst door: krijvenaar in Lobby-praktijk, varia

“I am Ed from Washington, and I am here to help you!” Als een wervelwind komt de 76-jarige lobbyist Edward GrefeEdward Grefe: ‘Een crisis biedt kansen om bruggen te bouwen” maandagmiddag 2 december binnen bij de Expert Meeting Corporate Grassroots, georganiseerd door Van Belang & Partners.

Niets wijst erop dat hij zojuist college heeft gegeven aan de Haagse Campus. En niets wijst erop dat hij de afgelopen weken half Zuid-Amerika is doorgereisd. Grefe barst van de energie en spreekt vrijwel ongehinderd anderhalf uur lang over zijn specialisme: het organiseren van corporate grassroots campaigns.

Homo-beweging

De kern van zijn verhaal: een organisatie heeft steun van de omgeving nodig om invloed te krijgen op wet- en regelgeving. Je krijgt alleen contact met die omgeving als je een relatie aangaat, die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Daarbij maakt het niet uit of je het op alle fronten met elkaar eens bent. Sterker nog: als tabakslobbyist kun je ook zaken doen met de Californische homo-beweging of met een anti-tabak-gouverneur die de belastingen wil verlagen. Je moet alleen op zoek naar punten van overeenkomst in plaats van de meningsverschillen.

Obama

Grefe voerde vele campagnes, ook voor politici. Volgens hem is het een koud kunstje om verkozen te worden. Het echte werk zit in het vervolg: hoe ga je waar maken wat je hebt beloofd? Dat geldt volgens Grefe ook voor de huidige president van Amerika. Hij noemt Obama een echte visionair, maar helaas zonder de vaardigheden om zijn ideeën in praktijk te brengen. Dan ziet Grefe toch liever oud-president Eisenhower die het voor elkaar kreeg om in één termijn nieuwe snelwegen aan te leggen en het Amerikaanse onderwijs grondig te vernieuwen.

Grefe spreekt de ene na de andere prachtige volzin uit, waarmee hij illustreert hoe belangrijk het is voor organisaties om zich te verbinden:

•For grassroots you need at least two things: a crisis or what looks like it, and tons of politics.

•Every idea is good, that’s what we were all taught. But it is about the sequence we execute them.

•People feel alone, that’s why you need to build them a fire.

•A crisis is a chance to build bridges.

•Politics is everywhere, politics is local, politics is family.

•Work on real and lasting contact with people. Once you start, there is no turning back.

“Get people to like you”

Grefe laat zijn publiek tevreden achter: zelfs op hoge leeftijd weet hij te inspireren, met ruim veertig jaar ervaring en een hoofd vol aansprekende anecdotes. En toch – en dat is het knappe van het verhaal – weet hij uitstekend zijn boodschap vast te houden: ‘For companies, grassroots is the best chance to become human. With grassroots you can build trust and get people to like you.’